Sunday, April 26, 2009

På nattbordet - Edy Poppys Anatomi. Monotoni.

Jeg har sett utstillingen på Litteraturhuset. Jeg har diskutert den med venner. Nå var det på tide å lese boka.



Det kommer til å ta en uke til før jeg kan legge den til på leselisten min som man kan finne til høyre på bloggen. Men allerede nå kan jeg si at dette er en (så langt) velskrevet bok om et vanskelig emne. Språket er lekent, hvert kappitel tettpakket, og strukturen sammensatt men fortsatt tydelig.

Egentlig skulle posten ha en annen tittel: Anatomi. Monogami. For det er det perspektivet jeg anvender når jeg leser en roman om et åpent forhold der partene er muligens polyamorøse, og i alle fall ikke helt monogame. For øvrig er ikke polyamori å finne i bokmålsordboka. Ikke ennå. Derimot synes jeg bloggen Magic Penny belyser emnet på en reflektert måte. Og da ikke bare åpne forhold, men også forhold generelt og utfordringer i parforhold generelt.

Alt dette tenker jeg på når jeg nok en gang studerer Jan van Eycks puslespill av et maleri Arnolfinis portrett.



Denne pryder for øyeblikket skrivebordet mitt og snart kommer et kopi av den på veggen.

No comments: