Friday, April 3, 2009

På nattbordet - Necropolis av Catharine Arnold

På nattbordet mitt er det aldri tomt. Men hvis jeg skulle lage en liste over bøker jeg har lest ferdig i år, ville den blitt skuffende kort. Jeg er en hamster når det kommer til bøker. De kjøpes og lagres i påvente av bedre lesetider.



Det siste halvåret var ikke spesielt bra for leselysten. Jeg finner ikke den roen som skal til for å kunne lese men jeg vet også at jeg ikke lenger er flink til å ta meg tid for å finne den roen. Ikke alltid like lett å skru av hjernen som kverner på dagens inntrykk. Det er heller ikke lett å tvinge mine slitne øyne til å følge med på små bokstaver og lange setninger. Jeg merker også at jeg leser veldig sakte og i alle fall mye saktere enn for ti år siden, da jeg kunne sluke Waltaris Egypteren Sinuhe i løpet av en dag. Det kan hende det har med språkvalg å gjøre. Det meste jeg leser er på språk som tross alt er fremmede for meg.

Alt dette vil jeg gjøre noe med. Jeg ser noen løsninger for problemet:

1. Lese flere bøker på polsk. Men da må det være bøker av polske forfattere. Jeg har mistet tålmodigheten for å lese halvgode oversettelser. Oversettelser fra skandinaviske språk utgår da jeg bruker halve tiden på å irritere meg over diverse feil. Snart skal jeg handle på Empiks utsalg og da kan det hende jeg kjøper både Jacek Dehnel og Olga Tokarczuk og sikkert noe fra Forlaget Czarne. Kanskje til og med noe av Karl-Markus Gauß for ham liker jeg godt. Selv i oversettelser.

2. Lese mer på t-banen. Hver morgen og ettermiddag. Det blir en time til halvannen til sammen.

3. Sette av en time hver dag til lesing. Eller kanskje sette meg faste mål om antall sider som skal leses?

4. Lese mindre på nettet. Og her tror jeg noe av kilden til problemet ligger. All den fritiden som går til tull og tøys. Er løsningen å legge ned profiler både her og der? Men da går det utover det sosiale. De gangene jeg ser på treffstatistikken på bloggen min slår det meg at de færreste som er innom bloggen bruker lenger enn ett minutt her. Og jeg vet at når jeg ser på andres blogger så er situasjonen likedan. Det tar ca fem sekunder for meg å avgjøre om noe er interessant og verdt å lese godt gjennom. Det er skremmende hvor utålmodig man er blitt. Hvor flink jeg er til skumme gjennom tekster. Forrige uke leste jeg en fortelling tilsendt på mail. Det var morsomt å tenke gjennom den og bruke god tid på saken. Men det var et unntak.

5. Lage en leseliste og legge den ut på bloggen. Her henter jeg inspirasjonen fra Eira og hennes Elektroniske pistler fra kjøkkenet og jeg tror det kan være motiverende å kunne legge til eksempelvis en bok i uka.

Når det er sagt så er dagens "På nattbordet"-boka verdt å lese. Necropolis: London and Its Dead av Catharine Arnold. Den forteller om en by jeg har mye sans for og et fenomen alle må ta stilling til. Den er nerdete nok, full av gode historier og opplysninger som skrives inn i Londons topografi. Boken fikk meg til å gå gjennom listen over Oslos kirkegårder og gravlund og forstå hvor mange av byens parker og torv ble anlagt på disse evige hvilestedene. Nå må jeg bare se til å lese den ferdig...

Og når det er sagt: har dere noen tips til hvordan man kan komme i gang med "produktiv" lesing? Hva gjør dere for å lese? Hvilke små knep bruker dere? Jeg blir glad for tips og anbefalinger. Her trenger jeg Tante Full av Gode Råd for å komme meg ut av den onde sirkelen.

På forhånd takk

4 comments:

Mad Mullah Hastur said...

Eg har ingen gode råd, diverre... det går sakte med lesinga her og. Eg skulder på travle kvardager og aldardom ;-P

Lady Mju said...

Uff, jeg føler meg gammel sånn. Ikke klarer jeg å være oppe hele natta fordi jeg har lest noe.

Lord Bassington-Bassington said...

Mitt råd er: Slapp av.

Jeg har lenge ment at, akkurat som det å være redd for å framstå som tilhørende middelklassen gjerne er et tegn på tilhørighet til denne, er det å være bekymret for at man ikke leser nok et tegn på at man leser mye mer enn man selv tror.

Selv kjenner jeg igjen det du beskriver, men jeg er en periodeleser. Noen måneder leser jeg ikke i det hele tatt, men ser masse film. Så kan det gå måneder hvor jeg bare vil lese.

Lady Mju said...

Men hvordan kan jeg mane fram en lesemåned?

Uansett: her på bloggen har jeg lagt til en liste over bøker jeg leser - leste - har lest.